Supermarkten maken werk van duurzame logistiek

In tien jaar tijd willen de supermarkten de CO2-uitstoot met 20 procent terugbrengen. Dat staat in het klimaatplan wat de 29 leden van Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) hebben opgesteld. De distributiecentra en het vervoer worden duurzamer.

De supermarkten willen de komende tijd hun bijdrage aan duurzaamheid systematisch aanpakken. Zowel de winkels zelf als de distributiecentra en het vervoer worden klimaatvriendelijker.

Afspraken met gemeenten 

Zo streven de retailers naar een efficiëntere bevoorrading van de winkels. Bedrijven willen afspraken maken met gemeenten over levertijden buiten de spits. "Gemeenten weren vrachtwagens op bepaalde tijden om overlast te voorkomen en daarom zijn wij gedwongen om in de file te staan." Volgens de woordvoerder van CBL zijn de supermarkten daarover al heel lang in gesprek met gemeenten. De komende jaren wil de branche echt doorpakken. De ambitie is dat er in 2020 20% minder CO2-uitstoot in transport gerealiseerd is, 20% verbetering van de energie efficiency en om 20% aandeel te hebben in duurzame energie.

 

Simpele ingrepen

Ook voedselverspilling komt hoger op de agenda. De supermarkten denken aan campagnes die de consument aanraden bewuster te kopen en te koken. Aan het klimaatplan hangt geen financieel plaatje. De supermarkten hebben geen bedrag afgesproken dat zij in een beter klimaat willen investeren. Veel plannen zijn volgens het CBL door een simpele ingrepen te verwezenlijken. Zo scheelt alleen al het weghalen van de dunne gratis zakjes bij de kassa's jaarlijks een berg plastic van 500.000 kilo, aldus het CBL.

Signaal

Door het klimaatplan en door het delen van best practices wil het CBL verbeteringen in de sector realiseren. Hiermee geeft de branche het signaal af aan de overheid, ketenpartijen en consumenten dat CO2 reductie door de supermarkten serieus wordt opgepakt.

Het klimaatplan bestaat uit drie pijlers:

  1. Klimaatvriendelijke Winkels/Distributiecentra
  2. Klimaatvriendelijke Logistiek
  3. Klimaatvriendelijke Consumptie

Schakel uitschakelen

Los van het gezamenlijke klimaatplan heeft C1000 plannen om de distributie van groenten en fruit zoveel mogelijk buiten het distributiecentrum om te gaan doen. Dat zegt Joost Sliepenbeek, financieel directeur van C1000, in een interview met Agrarisch Dagblad. Deze verandering betekent directe leveringen van leverancier naar winkels, waarmee een schakel uit de keten wordt weggehaald.

Gezamenlijke inkoop

Sliepenbeek zegt ook dat C1000 en Jumbo de inkoop van groenten en fruit voorlopig niet gaan bundelen in de inkoopcombinatie Bijeen in Amersfoort. Beide bedrijven houden voorlopig de eigen leveranciers en voeren een eigen beleid. Een aantal houdbare producten worden door Jumbo en C1000 al wel gezamenlijk ingekocht. 

Regionale producten

De financieel directeur zegt in het blad Fruitteelt dat de strategie voor groente en fruit wel gaat veranderen. Het moet een prominentere rol gaan spelen in het versaanbod waar het voorheen vooral draaide om vlees. Volgens Sliepenbeek moet C1000 meer seizoensmatig werken. Dat betekent minder producten jaarrond leveren, maar de eerste zijn met bijvoorbeeld nieuwe appels. Ook wil de retailer met lokale leveranciers meer zaken doen door het leveren van voor de streek kenmerkende rassen. 

Bron: logistiek.nl